Do both humans and animals innately possess morality? Can animals commit moral actions like humans? These topics have been important across the ages and in all countries. Matteo Ricci criticized Zhu Xi’s Neo-Confucianism on these issues. In this article, I compare their claims in this article. According to Ricci, onꠓly humans have been inherently endowed with morality by the supreme good, the Lord of Heaven, but have inherited evil due to the original sin of the first ancestor, Adam. Therefore, they inherently possess both good and evil, have the ability to choose between them, and can thus commit both good and evil acts. In contrast, animals are not endowed with morality but only instinct by the Lord of Heaven; therefore, they cannot commit moral actions. Unlike Ricci, Zhu Xi argued that both humans and animals are inherently endowed with morality because they were created by the movement of qi (氣 material force) following the good li (理 principle). However, humans possess all morals, whereas animals possess only one because humans’ qi is perfect, while animals’ qi is not. Consequently, humans can commit all moral actions, whereas animals can perform only one. For example, tigers and wolves innately have benevolence, which is exemplified by a mother’s love for her babies, and bees and ants innately have and act on righteousness, which is demonstrated by their loyalty to their ruler. Therefore, Ricci criticized Zhu’s concept of li because li is inherent within things and thus depends on them, making it incapable of creating all things like the Lord of Heaven. Ricci’s view was based on faith in the Lord of Heaven creating all things, while Zhu’s view was based on the law of nature, meaning all things are created by the movement of qi (氣 material force) following li (理 principle).
인간은 선천적으로 도덕성을 갖고 있는가? 더욱이 동물도 인간과 같이 그러한가? 이러한 주제들은 동서고금을 통하여 중요한 주제이다. 이에 대하여 마테오 리치는 주희를 비판했고, 따라서 본고에서는 그들의 주장들을 비교한다. 마테오 리치에 따르면, 최고선인 천주가 오직 인간에게만 도덕성을 부여했기 때문에 인간만이 선천적으로 선하지만 인류 최초 조상인 아담의 원죄로 인하여 악이 유전되었고, 이 때문에 인간은 선과 악을 선택하여 선행과 악행을 모두 할 수 있다고 한다. 이와 반대로 동물은 그러한 도덕을 선천적으로 갖고 있지 않으며 오직 본능만이 선천적으로 갖고 있는데 왜냐하면 천주가 그것만을 부여했기 때문이다. 따라서 동물은 도덕적 행동을 할 수 없다. 마테오 리치와 달리 주희에 따르면, 인간과 동물 모두 선천적으로 도덕적 행동을 갖고 있는데 왜냐하면 만물은 순선(純善)한 리(理)에 근거하여 기(氣)의 운동으로 인하여 생성되었기 때문이다. 다만 인간은 모든 도덕, 동물은 그것들 중에서 하나의 도덕만을 갖고 있으며 이 때문에 인간은 모든 도덕적 행동을 할 수 있으나 동물은 오직 하나의 도덕적 행동만을 할수 있다고 한다. 예를 들어 호랑이와 이리는 어미가 새끼를 사랑하는 도덕적 행위로서 인(仁), 벌과 개미는 통치자에게 충성을 다하는 도덕적 행위로서 의(義)를 선천적으로 갖고 있고 그것을 행동한다. 왜냐하면 인간의 기는 온전하지만 동물의 기는 편벽되어 있기 때문이다. 하지만 마테오 리치는 주희의 리개념을 비판하였다. 왜냐하면 그 리는 사물에 내재하여 의존하고 있는 존재로서 천주와 같이 만물을 창조할 수 없다고 여겼기 때문이다. 마테오 리치의 이러한 관점은 천주가 만물을 창조했다는 믿음에 근거한 것인 반면에 주희의 그러한 관점은 리에 따라 기의 운동으로 인하여 만물이 생성되었다는 자연법칙에 근거한 것이다.
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