연구논문

연구논문

김병진, 우라사와 나오키의 과거 ‘드러내기’, 2023.09

  • 작성자: admin(단국대)
  • 작성일: 2023.10.16
  • 조회수: 694

논문제목 우라사와 나오키의 과거 ‘드러내기’ -≪몬스터≫에 나타난 서사 구도와 작화 전략-*

            

저자 : 김병진(단국대학교 일본연구소 HK교수)              

            

등재지 : 동방학지 제204집 

             

발행처 : 연세대학교 국학연구원

               

주제어 우라사와 나오키, 몬스터, 네오내셔널리즘, 과거 회상의 서사 전략


<요약>

본고는 우라사와 나오키의 ≪몬스터≫를 통해 성립된 서사 방식과 작화에 주목하여 그의 주제 의식을 살펴보았다. 특히 진실로서의 ‘과거’를 다루는 그의 태도가 비평 영역 확보를 위한 서사 전략임을 알 수 있었다. 또한 독자가 개입할 수 있는 해석 영역을 확대하는 것도 하나의 전략적 형태로 파악해 보았다. ≪몬스터≫ 이후 우라사와는 자신만의 작품관을 구축하게 되는데, 가장 두드러지는 것이 ‘과거 회귀’와 독자의 ‘감정적 동화’의 극대화 기법이다. 전자는 플래시백 장치의 활용으로, 후자는 캐릭터의 얼굴 클로즈업과 내면어의 최소화를 통해 전략적으로 구현된다. 이러한 기법을 통해 이 작품은 과거라는 ‘이름 없는’ 괴물의 실체를 밝히는 서사를 구사하고, 부정적 감정을 포함한 과거에의 직시와 정서적 교류가 중요함을 전달한다.

 

This paper focuses on Urasawa Naoki(1960~)’s thematic consciousness by focusing on the narrative style and drawing strategy established in Monster(1994~2001). In particular, we found that his treatment of the "past" as truth is a narrative strategy for securing a critical space. We also identified expanding the interpretive space for readers to intervene as a form of strategy. After Monster, Urasawa developed his own style. The most prominent features are the techniques of ‘regression to the past’ and maximizing the ‘emotional assimilation’ of the reader. The former is achieved through the use of flashbacks, while the latter is strategically implemented through close-ups of characters’ faces and the minimization of internal speech. This work uses a narrative that reveals the reality of the ‘nameless’ monster of the past, which shows the importance of facing the past, including negative emotions, and emotional exchanges.

TOP